One Month Later

Of ik het bakken mis?
Hm...
Nee.
Althans, niet zoals ik de laatste paar maanden (lees: 24 maanden) aan de bak was. Als een ware terminator werkte ik elke dag mijn baklijst af. Waar ik eerst als een Jillie Wonka (...) nieuwe recepten ontwikkelde, uitprobeerde & fintetunede, was ik langzaamaan getransformeerd tot een geoliede machine. 
Dit was niet hoe wij het bedacht hadden. Alhoewel het natuurlijk supertof was dat we het zo druk hadden. Dat jullie elke week weer jullie weg naar onze #milkbar wisten te vinden. De ruimte om verder te ontwikkelen was er eigenlijk niet meer, en dat was juist waar wij zo bekend om stonden en waarom jullie zo trouw waren. 
Afgelopen weken waren dan ook een verademing.
Even.helemaal.niets. 
Geen mixer. Geen chocolade. Geen boter. Geen bloem. Geen ei. He-le-maal niets. 
Maar ja. 
Bloed kruipt waar het niet gaan kan. Zeker dat van mij. 
Echter is er één groot probleem. 
Wij
Hebben
Geen
(Werkende)
Oven
...
Echt waar
...
Dus hoe pak je een bakvirus aan zonder dat toch best wel, nogal, enigszins, redelijk, behoorlijk, essentieel element in het gehele bakproces? 
Precies. 
Je maakt een Sweetie Pie die zonder oven gemaakt kan worden. 
Hoppakeee. Kind kan de was doen. Simpel. 
Dacht ik. 
Think again woman. 
Want, bakken in een professionele keuken, of bakken in je hometown keuken is toch best andere koek. (Of ik al moe word van de woordgrappen? Nope, sorry.)
Met name die vaatwasser met een afwasduur van 90 sec. blijkt een groot gemis. Maar ook dat varkentje heb ik gewassen (...). 

Het onderstaande recept bevat 2 onderdelen (ganache & gezouten caramel) die wat meer zorg en aandacht nodig hebben, maar dan heb je ook wat. Namelijk een heerlijke voorraad caramel gold & chocolate gold wat heel geschikt is over ijs, als warme chocolademelk, op je boterham, do I need to go on? En oh ja, wist je dat ik de ganache altijd gebruikte voor die heerlijke drip topping van de celebration cake?
En dat ik de caramel gebruikte voor de caramel crumble bar. 
En dat ik...well...genoeg voor nu...

Fijne Zondag.

Hierbij without further ado, I proudly present to you:

NO BAKE SNICKERS CHEESECAKE 

INGREDIËNTEN

BODEM
250 gram Oreo cookie
50 gram gezouten pinda’s
100 gram roomboter

GEZOUTEN CARAMEL
280 gram fijne tafelsuiker
130 gram ongeklopte slagroom
200 gram koude roomboter
1/4tl  zeezout

GANACHE
125 gram ongeklopte slagroom
50 gram fijne tafelsuiker
25 gram volle melk
175 gram gehakte pure chocolade
50 gram roomboter (kamertemperatuur)

NO BAKE CHEESECAKE LAYER
250 gram ongeklopte slagroom
250 gram monchou 
2x25 gram fijne tafelsuiker
1 zakje klopfix 

6 mini snickers*
handjevol gezouten pinda’s, gehakt. 
 

HOW TO BAKE IT
Bekleed de bodem van een springvorm (25cm) met bakpapier.
Vermorzel de oreo en gezouten pinda's tot grof zand in de keukenmachine en voeg de gesmolten boter toe. laat de machine draaien totdat het een sticky mengsel is geworden. verdeel over de bodem van de springvorm en druk goed aan. Zorg dat er een opstaand randje is (zodat de caramel straks niet voortijdig de taart verlaat).  Ik doe dat met een spatel, maar met beide handen gaat het ook echt heel goed. Zet in de koelkast om hard te worden. 

Nu gaan we caramel maken. zet een hoge pan op een middelhoog vuur en smelt de suiker in 3 etappes. Als deze een diepe amberkleur heeft schenk je de slagroom erbij. Zet het vuur wat lager.
Let op! Niet roeren totdat het ergste bruisen afgelopen is. Nog belangrijker is dat je niet met je hoofd boven de pan gaat hangen, want de stoom die eraf komt is heel heet!
roer totdat je geen klontjes meer hebt en haal van het vuur. voeg de roomboter toe en roer met een spatel totdat de boter geheel is opgenomen. Schenk het nu in een maatbeker. Voeg de zeezout toe. Zet de staafmixer op de bodem van maatbeker en zet hem dan pas aan, de caramel is namelijk nog steeds gloeiend heet. Beweeg de staafmixer op en neer totdat je geen laagje boter meer op de bovenkant ziet drijven. Schenk in een afsluitbaar bakje en zet op zij. Tadaa, de caramel is klaar. 

En dan nu naar de ganache. 
Doe de gehakte chocolade in een beslagkom en zet opzij. Doe de slagroom, melk en suiker bij elkaar in een steelpan. verwarm op een laag vuur tot het net niet aan de kook is. Haal van het vuur en schenk over de gehakte chocolade. Wals de kom even heen en weer en laat een paar minuten staan. Niet roeren dus, anders zal de chocolade niet mooi smelten. 
Nu mag je met een garde roeren totdat alle chocolade mooi gemolten is en je een egale massa hebt. Voeg de roomboter in vlokken toe en blijf roeren. Als alles goed is opgenomen en de ganache een mooie glans heeft, dan is ook dit onderdeel klaar . Schenk in een afsluitbaar bakje.

Hak wat gezouten pinda's, zoveel als jij lekker vindt.
Weeg 300 gram gezouten caramel af en smelt tot het dikke vla is. Roer de gezouten pinda's erdoor en verdeel over de bodem. Waarschijnlijk hou je wat pinda caramel over, heel vervelend, succes mee. ;-)
Zet de springvorm weer even weg in de koelkast om op te stijven. 

Klop de slagroom met de suiker en het zakje klopfix tot een mooi lobbig (I love this word) mengsel en zet apart. Klop de monchou met de suiker tot smeerbare boter consistentie. Doe 1/3 van de slagroom bij de monchou en meng goed. voeg nu de rest van de slagroom toe en spatel wat liefdevoller tot een egaal mengsel. Verdeel mooi over de taartbodem en zet in de koelkast. 

Weeg 200 gram ganache af en smelt tot yoghurt dikte. Schenk over de opgesteven no bake cheesecake en wals de springovrm tot het gelijkmatig verdeeld is. Zet wederom in de koelkast om hard te worden. 

Hak nog wat gezouten pinda's lekker fijn en halveer de snickers. Decoreer naar behoefte. 

Rest mij niet meer dan te zeggen, enjoy that No Bake Snickers Cheesecake. 

PS 1: Natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar jullie Bake Adventures. Tag mij met: #jilliewonka
PS 2: Ik ben erachter gekomen dat ik een aantal jaar geleden een soortgelijk recept heb gedeeld, welke zeer populair is op Pinterest. Ik vind bovenstaand recept echter beter, maar oordeel zelf: 

* A lot of Snickers were harmed during this process #sorrynotsorry

 

Reacties

Populaire posts