Vroem Vroem, Hik

Aanstaande donderdag is het 1 jaar geleden dat mijn leven drastisch veranderde, dat de wereld op zijn kop stond, dat mijn fiets definitief aan de wilgen werd gehangen. De dag dat ook ik mee zou gaan werken aan een versnelde opwarming van de aarde, en vernietiging van Moeder Natuur.
De dag dat ik mijn rijbewijs haalde.

Waarschijnlijk niet zo wereldschokkend voor een ieder ander, maar voor mij wel aangezien ik mij al jaren met hand en tand hiertegen had verzet.
Maar, ik tel nog elke dag mijn zegeningen dat ik dat felbegeerde kaartje in mijn portemonnee heb zitten. Elke dag cross ik met mijn 205je (met centrale deurvergrendeling) heel Amersfoort door. Met als toppunt (of dieptepunt, matter of perspective) deze week zelfs naar de sportschool gereden.
Ik hoor je denken, sportschool, auto, zucht.
Maar hoe heerlijk is het om na een intensief kwartier sporten in mijn auto te kunnen stappen…
Nu dus alweer 1 jaar, in jubileum termen spreek je in dit geval van een katoenen jubileum. Best.

In ieder geval reden genoeg voor een mini feestje, met taart. En hoe toepasselijk heb ik daar een vleugje alcohol in gedaan. Wie is de Bob?
Daarom heb ik dit weekend al proefgedraaid op de chocolade truffelroomtaart van Miss Nigella.
Hij is werkelijk waar god-del-lijk! De kleverige, kauwgomachtige, marshmalllow meringue bodem en de fluweel zachte chocoladetruffelvulling met een vleugje cuaranta y tres.
Maar, eerlijk is eerlijk, hij behoeft nog wel wat verbetering hier en daar.
Laat ik jullie daarom eens meenemen in mijn Lab. Onderaan mijn recepten staat namelijk vaak “Jillicious twist”, maar wat betekent dat in de praktijk?

Mijn bakblik was eigenlijk iets te groot (24cm), waardoor de bodem te dun werd en te snel aanbrandde. Daarom heb ik een 2e poging gedaan met een dubbele hoeveelheid wat een top bodem opleverde.
Smeer de bovenkant van de meringue in met gesmolten chocolade, zo voorkom je dat deze zich volledig volzuigt met de truffelvulling en deze daardoor bijna niet meer terug te vinden is op je bord.
Het bakblik was ook te groot voor de vulling, wat een hele lage taart opleverde.
Kortom, een springvorm van circa 20 cm zou beter zijn voor deze taart, tenzij je een lage taart natuurlijk lekkerder vindt.
En dan de vulling. De alcohol erin is lekker, maar eigenlijk niet nodig. De intense smaak van chocolade en room is al lekker genoeg. Daarbij is de taart met alcohol niet geschikt voor kinderen en zwangeren, de alcohol vervliegt namelijk nauwelijks. Tot slot, de alcohol smaakt wordt steeds intenser naarmate de taart langer staat, bijna overheersend.
De slagroom moet je echt wel bijna lobbig kloppen voor een wat luchtiger en stevigere textuur.
Ik overweeg zelfs ofwel minder slagroom, ofwel meer chocolade toe te voegen voor een betere binding.
De taart moet afgedekt worden met huishoudfolie. Hier komen echter condens druppels op die in je taart vallen, lelijk! Om dit te voorkomen kan je het best eerst een vel keukenpapier over het bakblik heen spannen (niet tegen de taart aan!) en dan het huishoudfolie. Deze neemt dan de condens op.
Gelukkig neem ik bakken niet zo serieus…

Het semi- originele recept post ik hieronder. Graag hoor ik jullie bevindingen van dit recept.

Fijne zondag!

p.s. tot mijn grote schande heb ik deze keer verzuimd foto’s te maken van de stappen.
 

 

Chocolade truffelroomtaart

Ingrediënten
Bodem
2 eiwitten
100 gram fijne tafelsuiker
1 eetlepel cacao
½ tl maïzena
½ tl wijnazijn

Truffelroomvulling
400 gram pure chocolade
60ml quaranta y tres
60ml golden syrup
500ml slagroom

Verwarm de oven voor op 180°C.
Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier en vet de randen goed in met zonnebloemolie. Dit voorkomt straks dat de meringue vastplakt.
Meng de azijn en maïzena in een apart bakje en zet opzij.
Klop het eiwit tot een stevig schuim, voeg geleidelijk de suiker toe zodat je een dik glanzend mengsel krijgt. Zeef er de cacao boven en voeg het maïzena mengsel toe. Klop tot alles goed gemengd is. Strijk het schuim in een zo gelijkmatig mogelijke laag op de bodem van de vorm en zet hem 15 a 20 minuten in de oven (hij voelt wellicht wat zacht aan, maar wordt al snel hard zodra je de vorm uit de oven haalt). Laat vervolgens even afkoelen terwijl je de vulling maakt.

Smelt de chocolade, likeur en siroop au-bain-marie. Haal de kom van het vuur en laat even op het aanrecht staan. Klop de slagroom tot hij iets dikker wordt –er moet een beetje lucht in de room zitten, dikke vanillesaus-dikte! Roer de room voorzichtig door het chocolademengsel.
Giet dit goddelijke mengsel op de meringuebodem in de springvorm en dek de vorm af met huishoudfolie. Laat hem een nacht in de koelkast opstijven.

Haal de taart kort voordat je hem wilt serveren uit de koelkast, zodat de ergste kou eraf gaat. Hij is makkelijker te lossen als de truffelvulling niet meer koelkastkoud is, hoewel je hem zeker niet op kamertemperatuur wil hebben.
Maak de vorm los en zet de taart met de springvormbodem op een schaal. Strijk de zijkant nog ietwat glad met een spatel en bestuif de taart met cacao.

Verwarm je mes met warm water (wel eerst afdrogen) om makkelijker en netter punten te kunnen snijden.
Zou een dot slagroom erbij lekker zijn?

Geniet!


*Dit is een Jillicious twist van Nigella’s chocolade meringue met truffelroom

 
 

Reacties

Populaire posts