Je Bent Zelf Een Taartdoos!

Je kan er maar druk mee zijn.
Taartdozen.
Ja, inderdaad.
Taartdozen.
De afgelopen maand heb ik mij voornamelijk bezig gehouden om een mooie (wegwerp)taartdoos te vinden die past bij mijn huisstijl. Één waarin een ambachtelijke taart goed tot zijn rechtkomt en waarbij je als ontvanger het gevoel hebt een cadeau in handen te hebben.
Leuk? Ja.
Een beetje treurig? …ook.
Op mijn werk zou je daar waarschijnlijk een mooie diagnose aan overhouden, met bijbehorend behandelplan.
Maar het is gelukt, ik heb geweldige exemplaren gevonden en ik kan niet wachten om ze in gebruik te nemen.
Bij mij is de spreuk “wat ze in d’r kop heeft, heeft ze zeker niet in d’r…” dan ook meer dan passend te noemen.  Ik wil nu eenmaal een origineel product, van hoge kwaliteit, met een leuke prijs. En dat heeft tijd nodig, soms wat meer dan gezond is…

En zo vergaat het met veel zaken in mijn leven. Ik kan dagen, weken en soms zelfs maanden bezig zijn om een nieuwe aankoop  te doen. Daar moet dan alles voor wijken, ik ga ermee slapen en sta ermee op. Maar ook zoals zo veel andere zaken blijkt de weg er naartoe vaak leuker en “spannender” dan het daadwerkelijke bezit. Zo heb ik eindelijk na maanden wachten die felbegeerde  koperen koekjes uitsteker uit Amerika (rib uit mijn tere lijfje) binnen, en vergaart deze nu stof tussen al mijn andere uitstekers. Koper moet nu eenmaal lang rusten…

Net zoals taartdozen…

Gelukkig heb ik naast dat “doos-zoeken” ook nog nieuwe recepten getest.
Dit recept had ik zelf bedacht naar aanleiding van een aflevering van Rudolph’s Bakery waarin hij negerzoenen maakte. Ik dacht waarom een negerzoen op een koekje, als het ook op een (mini) cupcake kan.
Zo blij als een kind was ik  dat ik zoiets origineels bedacht had. Om wat zoektochten later, lichtelijk gedesillusioneerd, erachter te komen dat die Amerikanen dat natuurlijk al veeeeeeel eerder bedacht hadden. Alleen deze cupcakes gingen door het leven onder de naam: hi-hat cupcakes.
Maar dat hoefde wat mij betreft de pret niet te drukken. In tegendeel, zo kon ik handige tips en tricks uitproberen om jullie zo een succesvol recept te presenteren.

Bij deze presenteer ik u een Valentijns recept om alvasti n de stemming te komen.  

Fijne Zondag!
 

Negerzoen cupcake in Valentijns stemming

Siroop
1 vanillestokje
115 g suiker
80 ml water
115 g honing
1 limoen

Schuim
3 eiwitten
65 g suiker
Roze kleurstof*

400 g pure chocolade

*of,als je het natuurlijk wilt houden, bietensap, maar vervang  dan bij de siroop 40ml water voor 40 ml bietensap.

Maak je favoriete chocoladecupcake recept (mocht je die nog niet hebben, mail gerust). Stop een framboos in het beslag voordat je de cupcakes in de oven zet. Als ze klaar zijn en staan af te koelen kan je de negerzoen vulling maken. De cupcake moet écht koud zijn als je dit erop spuit!

Halveer het vanillestokje in de lengte, schaap het merg eruit en meng het merg met de suiker. Doe alle ingrediënten voor de siroop in de pan. Breng het aan de kook tot 122°C. Zodra het kookt niet meer in roeren, zo voorkom je kristalvorming aan de randen. Extra handigheidje is de binnenste randen van de pan met een nat kwastje bestrijken, net boven de siroop.


Klop het eiwitl angzaam schuimig, zodra het wat schuimiger is voeg je de suiker toe in 3 keer. Zo voorkom je dat je schuim instort.  Giet voorzichtig de kokende siroop bij dekloppende eiwitten en klop koud.
Voor dit schuimis een standmixer (in mijn geval een Kitchenaid eigenlijk wel een must. Het schuim wordt stevig en duurt circa 10 minuten voor het koud is). Doe er aan het einde wat roze kleurstof bij.
Schep het afgekoelde schuim in een spuitzak met een gladde spuitmond. Spuit een flinke toef schuim op elke cupcake. Zet de cupcakes in de vriezer.


Nu heb je rustig de tijd om de chocolade te smelten.

In een ideale situatie tempereer je de chocolade nu. Dat is een werkwijze waarbij de chocolade een lekkere bite krijgt na verwerking. Deze techniek heb ik helaas nog niet onder de knie en doe daarom het volgende.
Ik smelt de chocolade in de magnetron. In 4 rondes van 30 sec. Let op, want chocolade verbrandt snel. Ná de laatste ronde doe ik er nog wat ongesmolten chocolade bijd ie ervoor zorgt dat de temperatuur sneller zakt.
Vervolgens giet ik de gesmolten chocolade in een hoger beker waar ik de cupcakes in kan dopen.

Haal de cupcakes uit de vriezer en het feest kan beginnen!
Dompel de cupcake met de punt naar beneden tot aan het papiertje in de chocolade.
Haal hem er weeruit en tik voorzichtig de  overtollige chocolade eraf.
Laat ze drogen op een rooster.
Je kan ze ook inde koelkast laten drogen om het proces te versnellen.

Et voila, de negerzoen cupcake met een vleugje Valentijn is geboren. Als je daar het hart van je (geheime) liefde niet verovert, eet ik mijn….cupcake op.

Geniet!

 

 

 












Reacties

Populaire posts