Inspiratie is Overal

Ik.Ben.Zielig Ziek.
Met het naderende einde van mijn werkweek, voelde ik de spierpijn langzaam aan opkomen. Van sporten kon het niet zijn, dus ik vreesde het ergste. 2 uur later werd mijn angst realiteit; ook ik werd getroffen door hetgriepvirus. Ik had alle symptomen in huis om mijzelf vreselijk zielig te vinden; loopneus, voorhoofdholte ontsteking, warm-koud-warm-koud-warm-koud, een overgevoelig huidje en BFF met de toilet.
Kortom feest, voor mij en mijn gezin.
Maar dat recepten op de meest rare momenten hun opwachting kunnen maken, bleek ook deze keer weer. Stomend in mijn mentholbadje, rook en zag ik het opeens allemaal helder: Munt!
Beter gezegd, chocolade en munt. Nog beter gezegd:chocolate mint crackle cookies. Heerlijk, maar eerlijk is eerlijk, je moet er wel van houden. Als ‘After Eight’ je ding is, dan zweer je bij deze koekjes.

Wat ik met bovenstaand wil duidelijk maken is dat Bak-inspiratieoveral is.
Op zich lijkt dat leuk, maar het is niet af te sluiten,het dringt zich op als een hongerige hyena rondom een antilope die bijna zijn laatste adem uitblaast.
Hoe dat eruit ziet in de praktijk?

Ik loop in de bouwmarkt en zie op de verfafdeling die lange wand met al die kleurenstaaltjes
Ik zou kunnen denken: ”deze lente gaan we de kinderkamers een nieuw kleurtje geven.”
Nope,
Ik denk dan: “van die kleurenstaaltjes kan je geweldige desserttafel-kaartjes maken.”

Ik loop door het tuincentrum en zie een rechthoekige plantenbak.
Ik zou kunnen denken: ”mooi voor in de tuin langs de muur.”
Nope,
Ik denk dan: “opvullen met piepschuim en dan heb je een mooie cakepop-standaard.”

Ik loop door de IKEA en zie mooie stoffen.
Ik zou kunnen denken: “oh mooi voor in de slaapkamer.”
Nope,
Ik denk: “wow geweldig motief, dat kan ik mooi verwerken op een verjaardagstaart!

Ik loop door de supermarkt en zie al dat eten.
Ik zou kunnen denken: “aaaah lekker, eten!”
Jep,
Klopt als een bus….

Ja, ik hoor jullie al denken, vermoeiend. Dat klopt,dodelijk vermoeiend zelfs. Niet in de laatste plaats  voor mijn liefhebbende wederhelft die op dezemomenten mijn razernij moet aanhoren.

Gelukkig heeft hij de juiste modus gevonden: “ja schat,nee schat, echt waar schat, is goed schat.” En neemt vervolgens nog een slok van zijn koffie. Wat een schat hè?!

Waar raak jij door geïnspireerd?

Fijne zondag!
 
 

Chocolate mint crackle cookies
Genoeg voor circa 30 koekjes (afhankelijk van de grootte)

Ingrediënten
200 gr pure chocolade
50 gr boter
250 gr suiker
2 eieren
150 gr bloem
30 gr cacaopoeder
½ tl zout
1 tl bakpoeder
1tl vanille
10 gr muntblaadjes
100 gr poedersuiker

Verwarm de oven voor op 175°C.
Zeef de bloem, cacao, bakpoeder en de zout.
Doe de muntblaadjes en het suiker in de keukenmachine en hak totdat het eruit ziet als nat zand.
Mix de boter en 150gram suiker met de mixer. Voeg de muntsuiker toe en vervolgens de eieren.
Smelt de helft vande chocolade en hak de rest in kleine stukjes.
Kwart van de chocolade smelten. De rest hakken.
Voeg het bloemmengsel toe (bakpoeder, bloem, zout en cacao). Voeg dan de gehakte chocolade toe en meng het goed. Voeg tenslotte de gesmolten chocolade toe, meng kort en doe het in huishoudfolie, maak er een platte plak van en leg het circa 1 uur in de koelkast om op te stijven.
(Het is een tamelijk zacht deeg wat tijd nodig heeft om op te stijven zodat je het later makkelijker kan verwerken)
Snijd het deeg in gelijke blokjes en rol er balletjes van ter grootte van een Bonk (weet je nog vroeger, die grote knikkers).
Wentel ze door de poedersuiker en leg ze op de bakplaat, druk ze ietwat aan met een vlakke hand.
Zorg dat er voldoende afstand is tussen de balletjes i.v.m. uitlopen tijdens het bakken.
Zet de bakplaat in de oven en bak de koekjes af in 10-15 minuten.
Laat ze nog 5 minuten op de bakplaat liggen voordat je ze op een rek verder laat afkoelen.

Geniet!


















Reacties

Populaire posts