De Ultieme Kaastest

Afgelopen donderdag heb ik een vergelijkend warenonderzoek gedaan bij een bekende en (te) hippe lunchroom in het hartje van Amersfoort
De test:
Citroentaart met een dot slagroom en een kop kruidenthee.
Mijn partner in crime nam hun alom bejublede chocolade cheesecake.
En de kids tot slot namen de caramel shortbread.
Wat volgde was –aan het gezicht van mijn tafelgenote te zien- een kansloos tafereel. Vol overgave en concentratie nam ik een hap van mijn citroentaart die ik nog net niet in mijn mond liet rondgaan om vervolgens uit te tuffen als een goede wijnproever.
En, eerlijk is eerlijk, hij was goed (de slagroom daarentegen was nagenoeg ongezoet…). Friszuur met een neutrale cake achtige koekbodem.
De chocolade cheesecake was ook echt heerlijk. Met name de bodem is een winner in combinatie met die zijdezachte cheesecakevulling. Elke hap vraagt erom om langzaam naar binnen geleid te worden om deze vervolgens met je tong tegen je gehemelte te drukken en daar langzaam weg te laten smelten.
*zucht*
*zwijmel*
Die shortbread (bij mij beter bekend als de twix). Tja, wat zal ik zeggen. De smaken afzonderlijk waren goed, maar in het geheel gingen ze verloren. Ik miste het nostalgische raider-gevoel waarbij de biscuit afbreekt, maar blijft kleven aan de goddelijke caramel en chocolade.
 
Al met al was het toch een redelijke geslaagd “onderzoek” met als eindcijfer een dikke 7….totdat de rekening werd gepresenteerd….!?!?!
Wow!
Ik kan niet anders dan de treurige conclusie trekken dat ik ergens iets totaal verkeerd doe in mijn bedrijfsvoering en echt té lage prijzen reken.
Graag alle betweters mond houden nu!
 
Dit onderzoek heeft uiteraard tot een nieuwe uitdaging geleid, namelijk het vinden van hét ultieme chocolade cheesecake recept.
En dat dit minder makkelijk is dan het lijkt, blijkt alleen al uit het feit dat werkelijk waar elk recept dat ik tegenkwam claimde recht te hebben op deze titel.
Er zat dan ook niets anders op dan mijn eigen vertrouwde cheesecake recept Jillicious te twisten tot een chocolade cheesecake.
En ook ik kan niet anders zeggen dan: Dit is hét chocolade cheesecake recept! (alhoewel de bodem nog wel wat bijschaving vraagt). Mede door zijn eenvoud en eindeloze variatiemogelijkheden.
 
Fijne zondag!

 
Jillicious chocolade cheesecake
 
Ik heb mij lang verzet tegen het concept ‘cheesecake’, ik vond het teveel klinken als een stuk extra belegen kaas met suiker. Maar, ook als banketbakkeres moet je je soms op onbekend terrein begeven en de gok wagen. En wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan. De fluweelzachte structuur van de roomkaas doet de taart smelten op je tong en je verlangen naar de volgende hap.
 
12-16 punten
 
300 gr oreo’s (zonder crème)
150 gr ongezouten roomboter
250 gr ricotta
500 gr roomkaas op kamertemperatuur
110 gr suiker
3 eieren
175 gram pure chocolade
2 el cacao
 
Een met bakpapier beklede springvorm (24cm)
 
 
Verkruimel de koek in een keukenmachine. Smelt de boter en voeg de koekkruimels eraan toe. Als de boter goed is opgenomen door de kruimels, schep je het in een springvorm die bekleed is met bakpapier. Druk het goed en gelijkmatig aan. 1 uur weg in de koelkast om op te stijven.
Verwarm de oven voor op 140°C.
Meng de cacao en de suiker en zet opzij.
Klop de ricotta en roomkaas 30 seconden tot een mooi zalvig mengsel. Voeg al kloppend de cacao-suiker toe. Schraap langs de kom voor niet opgenomen ingrediënten*. Voeg vervolgens 1 voor 1 de eieren toe en klop net lang genoeg dat alle ingrediënten zijn opgenomen. Zodra je de eieren hebt toegevoegd zo kort mogelijk kloppen, anders klop je er teveel lucht in en heb je meer kans op barstjes en instorten na het bakken.
Giet alles in de vorm en ze het 60 minuten in de oven. Als je tegen de zijkant tikt moet de taart in het midden nog een beetje lobbig zijn. Zet de oven dan uit en laat de taart nog 15 minuten in de oven staan met de deur op een kier. Zet deze dan op het aanrecht. Als de taart geheel is afgekoeld zet hem dan in de koelkast, bij voorkeur een hele nacht.
Serveer met een dot lobbige slagroom.
Let op, machtig!
 
Geniet!
 
 
*Schraap tijdens het mengen van de roomkaas de kom goed langs voor restjes, dit kan namelijk niet meer zodra je de eieren hebt toegevoegd, dan krijg je klontjes in je beslag.
 

 

Reacties

Populaire posts