In Stilte Genieten

Deze zondag geen gevatte teksten, scherpe opmerkingen en/of zieke hersenspinsels van mij. Alleen maar de 2 gedichten “geschreven” mijn 2 lieve kinderen:

Het is vandaag weer Moederdag
De dag dat mama rusten mag
Je zorgt altijd zo goed voor mij
Met dit cadeau maak ik je blij
Een kusje geef ik jou
Omdat ik van je hou
Omdat ik van je hou

Kingston

(melodie van ‘Ik stond laatst voor een poppenkraam’)

En 

Lieve mama,
Omdat ik klein ben en jij groot
Klim ik bij jou op schoot
En fluister zachtjes in jouw oor
Jij bent de liefste mama hoor

Zara


Tja, hier valt toch niets meer over te zeggen?

Ja, oké, in mijn geval waarschijnlijk nog genoeg, maar ik weet –soms- wanneer ik stil moet zijn.

Daar om rest mij alleen te zeggen:
Lieve apekoppen, dank voor jullie geweldige knutsels!
Lieve Sugardaddy, dank voor deze geslaagde moederdag operatie!
Lieve kleuterjuffen, dank voor jullie tomeloze creativiteit!

Fijne zondag!



 

Op verzoek van mijn lieve schoonzus heb ik mij deze week toegelegd op de sticky toffee cake. En niet zonder resultaat! Hij is namelijk heerlijk! De 2e dag nog smeuïger dan fresh out the oven.
Uiteraard zitten er al allemaal Jillicious twists in mijn hoofd, maar heb ik -voor nu- mij keurig aan het originele recept gehouden.
 

Sticky Toffee cake

Ingrediënten
cake
60 gram roomboter
175 gram witte basterdsuiker
2 eieren
175 gram zelfrijzend bakmeel
1 tl vanille extract

175 gram dadels zonder pit, fijngehakt
300 ml water
1,5 tl baking soda

Toffeesaus
140 gram boter
1 tl vanille-essence
200 gram donkere basterdsuiker
6 el slagroom (circa 90 ml) 

Springvorm bekleed met bakpapier. Circa 24/26 doorsnede

Verwarm de voor op 200°C.
Breng de fijngehakte dadels met het water aan de kook. Haal de pan van het vuur en roer de baking soda erdoor. Het gaat nu flink bruisen, dit zorgt straks voor een lekker luchtige cake.
Meng 60 gram boter en de witte basterdsuiker luchtig door elkaar. Voeg de eieren een voor een toe. Mix enkele minuten luchtig door.
Schep vervolgens het zelfrijzend bakmeel door dit mengsel en roer dit tot het goed opgenomen is.
Voeg nu het dadelmengsel aan het beslag toe en roer dit weer goed door en voeg als laatste 1 tl vanille extract toe. Schrik niet, je hebt nu een relatief vloeibaar beslag, komt helemaal goed. Giet het beslag in de springvorm.
Zet de cake 30/ 35 minuten in de oven.

Toffeesaus
Doe alle ingrediënten in een pan breng op een laag vuur  het geheel al roerend aan de kook. Haal van het vuur.
Haal de cake uit de oven en steek met een satéprikker (zeker niet dikker) allemaal gaatjes in de cake zodat de toffeesaus straks goed zijn werk kan doen. *zucht* *zwijmel*
Giet de helft van de toffeesaus over de cake en zet de cake vervolgens nog circa. 15 minuten in de oven. De saus kan zich dan lekker in de cake zuigen en aan de bovenkant licht karamelliseren.

Haal de cake uit de oven en laat in zijn bakvorm afkoelen. De bovenkant heeft nu iets weg van een hobbelig maanlandschap.
Vlak voor het opdienen de overige toffeesaus nog ietwat verwarmen en over de porties schenken. Zo smelt de suiker weer een beetje en wordt de saus makkelijker schenkbaar. Heerlijk met een schep verse slagroom, vanille ijs…ga zo maar door.


Geniet!

Bron: een Jillicious twist van dit recept.








Reacties

Populaire posts