Misbaksel!

Wat doe je als je sinds maandag op een streng, lekker, doch streng dieet zit, maar je wel de morele verplichting voelt om ook deze zondag met een nieuwe zoete verleiding op de proppen te komen?
Lijden.
Met een grote ‘L’.
Serieus.
Natuurlijk heb ik geprobeerd om mezelf voor de gek te houden. Dit werd een halfslachtige poging tot het maken van paashaasbroodjes. Redelijk gezond en dus totaal geen verleiding voor mij om er eentje te proeven.

Het moge geen verrassing zijn dat deze dan ook armzalig mislukt zijn. De smaak schijnt overigens prima geweest te zijn. Maar de paashaasjes leken eerder op een nucleair experiment van Tsjernobyl.

Over naar plan B.
Chocolade.
*zucht*
*Zwijmel*
Oh sorry, ik droomde even weg.

Chocolate chip walnut cookies.
Deze koekjes schijnen in Amerika ook wel bekend te staan onder de naam “quarterpounder”., refererend naar de grootte van 1 koek.
De naam alleen al prikkelde mijn nieuwsgierigheid. De foto’s zagen er veelbelovend uit, het recept daarentegen wat twijfelachtig w.b. de hoeveelheden. Maar hé, let’s give it a go!
De voorbereidingen gingen voortvarend, ze zagen er mooi uit voor ze de oven in gingen.

20 minuten later waren de 12 bollen gemuteerd tot 1 –mooie- honing-raatkoek.
Na wat gevloek en getier waren zowel ik als de koek afgekoeld en klaar voor de smaaktest. Eerlijk is eerlijk, deze stelde zeker niet teleur. Ze zijn heeeeerlijk! Stevig, bijna als een scone, maar smaakvol als een originele chocolate chip koekje.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
In sommige omstandigheden schijn je als vrouw beter niet te willen kunnen koken of bakken.
Zo schijnt erwtensoep zuur te worden  en gehaktballen te mislukken als de vlag uithangt( voor mannen: als de vrouw ongesteld is).
Onzin?
Misschien.
Maar gezien mijn bakervaringen van deze week kan ik er wellicht een bakerpraat aan toevoegen. Als een vrouw op dieet is kan je haar beter uit de keuken verbannen. Laat haar geen nieuwe recepten proberen, maar wacht geduldig tot de dieetmanie weer is overgewaaid. Ja, ik hoor je al denken, dat kan even duren, afhankelijk van het streefgewicht.
Voor mij: ik spreek jullie weer over 3 maanden…

Fijne zondag.

 

Levain Bakery Copycat Chocolate Chip Walnut Cookies*
12 stuks


Ingrediënten
225 gram koude blokjes roomboter
150 gram fijne tafelsuiker
150 gram bruine suiker
2 eieren
450 gram bloem
¾ theelepel zout
¾ theelepel bakpoeder
¼ theelepel baking soda  
200 gram pure chocolade, grof gehakt
100 gram grof gehakte walnoten, geroosterd

Verwarm de oven voor op 175 °C.
Doe de boter en de beide suikers in de mengkom en klop tot het licht en luchtig geklopt is. Voeg de eieren 1 voor 1 toe en mix totdat deze goed zijn opgenomen, schraap langs de randen voor niet opgenomen ingrediënten.
Voeg de bloem, zout, baking soda en bakpoeder toe en mix tot het goed is opgenomen, maar niet te lang. Meng met een houten lepel de chocolade en noten erdoor.
Leg het deeg op een schoon werkblad en kneed het deeg met de hand nog even goed door zodat alles goed verdeeld is. Het deeg is te stug om dit met de mixer te doen.
Verdeel het deeg in 12 gelijke porties (dit doe ik bij voorkeur met behulp van de weegschaal, dan weet je zeker je straks even grote koeken hebt).
Leg ze op de met bakpapier beklede bakplaat en bak ze af in 15-20 minuten. Kijk hierbij goed naar je eigen oven. Als ze lichtbruin zijn kunnen ze uit de oven afkoelen op een rooster.

Geniet!

Een Jillicious twist van dit recept

*Levain Bakery is een zeer bekende bakkerij in Amerika.








Reacties

Populaire posts