De Leugen Regeert

Mijn kleine man wordt groot. Deze week is zijn eerste melktand eruit gevallen (met dank aan de overheerlijke Vietnamese loempia).
En zoals een goede ouder betaamt, moest ik flink in de buidel tasten en…liegen, keihard liegen.
“Als je je tand op een schoteltje naast je bed legt, dan komt vannacht de Tandenfee langs en vervangt deze voor een x bedrag*.”
Met een schamel lachje kijk ik hem vertwijfelt aan, zou hij erin trappen? Zou hij erin trappen net zoals ik hem elk jaar voorlieg over Sinterklaas, de Kerstman, de paashaas en mijn leeftijd?
Gaat mij dit niet de rest van zijn volwassen leven achtervolgen als zijnde een onbetrouwbare ouder wie niet in staat is om de waarheid en niets anders dan de waarheid aan haar bloedeigen kinderen te vertellen?!
Als een last drukt deze wetenschap zwaar op mijn schouders.
Neem ik het allemaal niet iets te serieus hoor ik je denken, waarschijnlijk wel. Maar dat ben ik, niet in staat tot relativeren als het gaat over dergelijke wezenlijke thema’s.

Ik kan mij nog als de dag van gisteren herinneren dat ik te horen kreeg dat die man met de baard niet echt bestond. Mijn wereld stortte in, boos dat ik was.
Nu ik er zo over nadenk, ik was niet zo zeer boos, omdat ik was voorgelogen over het bestaan van de beste man. Nee ik was meer boos uit angst voor wat er verder zou komen. Of beter gezegd, voor wat niet meer zou komen. Geen cadeaus meer voor mij met sinterklaas en kerst. Geen paaseieren meer zoeken die de domme paashaas had verloren onderweg. Ik moest mijn kiezen nog wisselen, betekende dat nu ook dat ik geen geld meer zou vinden onder mijn kussen?
Als een klein kind (…) heb ik lang zitten mokken, en mij uiteindelijk moeten overgeven aan het proces van volwassen worden.
En nu, zoveel jaar later, doe ik toch precies hetzelfde als mijn moeder, en als haar moeder bij haar en zo verder. En zo –moge ik ooit oma worden- zullen mijn kleinkinderen hetzelfde moeten ondergaan en hun kinderen, en, en, en…
En zo zorgen we er met zijn allen voor dat de basis van onze kindertijd bestaat uit niet meer dan één grote leugen.  Zelfs André Hazes heeft er hits mee gescoord. En wij brallen wel mee, met een traan in onze linker ooghoek: Je loog tegen mij alsof ik een kind was…

Maar voor nu;  mijn is zoon zo blij als een kind(…) dat hij van de “Tandenfee” geld heeft gekregen en hij kan niet wachten tot er nog meer tanden zullen uitvallen. Dagelijks wordt zijn gebit onderworpen aan een zorgvuldige inspectie waarbij geen gaatje over het hoofd wordt gezien.

Zou er eigenlijk ook een Tandenfee bestaan voor bejaarden? Ik zie mogelijkheden voor mijn pensioen!
 
Fijne zondag!

*Leuk detail: Arjan (vader & geliefde) had €2,- gezegd, dus hij vond dat hij deze “belofte” moest nakomen. Resultaat: €1 en 2x €0,50 op het schoteltje. De volgende ochtend was zoonlief helemaal blij verrast dat er niet 1, maar 3(!) muntjes op het schoteltje lagen.
 
 

 

 

Speciaal voor deze bijzondere gelegenheid, heb ik een tanden brekend lekker recept gekozen.
 

Notentaart

Ingrediënten
Bodem
75 gram roomboter
3 eieren
130 gram fijne tafelsuiker
1 vanillestokje
50 ml melk
150 gram bloem
snuf zout

Topping
100 gram roomboter
50 gram suiker
160 gram honing
25 ml slagroom
200 gram luxe notenmelange, grof gehakt
½ tl kaneel
rasp van een ½ limoen

Springvorm 24/26cm


Bereiding
Verwarm de oven voor op 200˚C.
Smelt voor de bodem de boter en laat dit afkoelen.
Klop de eieren met de suiker en de vanille schuimig. Schenk de boter bij het eimengsel. Voeg de melk en de bloem toe en schep alles goed door elkaar.
Giet het mengsel in de bakvorm en bak deze 12 min. in het midden van de oven. Haal de bakvorm uit de oven.


Smelt voor de topping de roomboter.
Doe de overige ingrediënten in een aparte kom en giet hier de gesmolten boter overheen. Meng het goed door elkaar met een pollepel en schenk het over de taartbodem.
Zet de taart nog 10 minuten in de oven en laat de koek daarna goed afkoelen voor je het uit de springvorm haalt.

 
Geniet!

 
De Rolls Royce onder de taartplateaus.
Kado gekregen voor mijn 23e verjaardag


Bron: het recept heeft uiteraard een Jillicious twist gekregen, maar het originele recept valt hier te vinden.

Reacties

Populaire posts