Het Einde Van...Het Jaar

Het is de een na laatste dag van het jaar. Dagen die vele mensen doorbrengen in overvolle winkels (uitverkoop), drukke supermarkten of –ja die zijn er ook- werkend. Alle drie nou niet echt iets om blij van te worden.
Nee, niks voor mij. Ik gebruik deze dagen liever om te vullen met….sporten!
Ja het is echt waar. Waarom pas op 1 januari beginnen met goede voornemens, als het eerder kan.
En? Was het wat, hoor ik je al denken. NEE!
Met alle respect voor de dames die het gaven, want wat een enthousiasme en -vooral ook- energie, echt mijn diepste respect.  Maar ik heb serieus het hele uur naar de klok (in spiegelbeeld, dus meer dan eens vergiste ik mij…) gekeken tot het afgelopen was. Pfff.
Na afloop mocht je grabbelen, en wat won ik? Nóg een hele dag sporten!
Jippie…
Nee, the aftermath, dat is meer iets voor mij. Onder het genot van een kopje thee filosoferen over nieuwe recepten, maaltijden en de werking van caramel. Ja toen zag je die twinkeling weer terugkomen in mijn ogen. Jill was back!

Maar even zonder gekheid, dit is een goed moment om het komende jaar alvast onder de loep te nemen. Momenteel ben ik een boek aan het lezen over het verwezenlijken van je dromen wat hopelijk erg helpend is in mijn periode van bezinning.
Ik zal je niet vermoeien met de gehele inhoud, maar graag deel ik wel  een “kort” citaat dat mij pijnlijk confronteerde met mijn levensstijl.
 “Veel dingen die we in ons dagelijks leven telkens opnieuw doen, wíllen we eigenlijk niet. En veel dingen die we eigenlijk willen, dóen we niet. We bewegen minder dan we zouden willen; we eten ongezonder dan zou moeten; we investeren minder tijd in onze dierbaren dan goed zou zijn en ga zo maar door.” Citaat: Ben Tiggelaar
BAM!
Dus.
Au.
Liggend op de bank, onder mijn fleecedekentje, de tv aan, zak Dorito’s op tafel, iPhone in de ene hand en het boek in mijn andere hand kwam deze hard binnen.
Ik voelde mij persoonlijk aangesproken en wist dat er wat moest veranderen. Daarom ben ik nu druk bezig om mijn wensen en voornemens verder te concretiseren en gaan jullie(geliefden, dierbaren, kennissen en sportschoolhouders) daar hopelijk ook veel van merken.
En zo kon het dus verkeren dat ik in ging op de uitnodiging van een vriendin  om op zaterdagochtend “vrijwillig” afgebeuld te worden.
Niet gevreesd, de recepten zullen er het komende jaar echt niet gezonder op worden, want je moet nu eenmaal zo af en toe gekieteld worden. Maar wat meer balans op de weegschaal en het leven kan geen kwaad.
Wat zijn jou goede voornemens?

Goede zondag!

  

Lab resultaten

Er werd mij gevraagd om de ingrediënten van tevoren door te geven  zodat men zondagmiddag zelf meteen aan de slag kon. Een super idee vond ik het! Ik word gelezen en men wil het zelf proberen! Woehoe!
Dit moet ik echter wel alleen doen met recepten die ik al getest heb, zo heb ik ervaren.
Zo had ik onderstaand recept nog niet geprobeerd en kwam er zo achter dat een aantal stappen in het originele recept niet volledig waren of niet klopten (mijn inziens) waardoor ik jullie wellicht verkeerde spullen in huis heb laten halen…
Zo heb ik de hoeveelheid chocolade om mee te bedekken, verdubbeld.  En had ik heel eigenwijs de pure chocolade vervangen door witte chocolade, om er al werkende achter te komen dat dat leuk bedacht was, maar niet erg mooi werd. Daarom laat ik aan jullie de keuze.
Met je handen de truffels bedekken werkt prima, maar wordt een rotzooitje. Je kan er ook voor kiezen om meer chocolade te smelten en de truffels door te halen. Let wel, de truffels worden snel zacht door de warmte van de chocolade, dus snelheid is dan geboden.
Knettersuiker was een extra toevoeging van mijzelf, omdat het mij wel leuk leek om ook vuurwerk in je mond te hebben met Oud & Nieuw. Het resultaat is er ook naar, maar de volgende keer wil ik alleen maar genieten van de Baileys en zal ik het dus weglaten.

Genoeg gepraat, let’s get busy!


Baileys truffels met een knallende twist

75 gram slagroom
300 gram fijngehakte melkchocolade
40 gram baileys (maar een andere likeur die je zelf errrug lekker vindt kan natuurlijk ook)
200 gram witte chocolade of pure chocolade
100 gram poedersuiker en extra om te bestuiven
10 gram knettersuiker (kan ook meer, net wat je lekker vindt, maar het knettert enorm. Of laat het helemaal weg)

Breng de slagroom aan de kook. Haal de pan van het vuur en laat de melkchocolade hierin smelten. Voeg vervolgens de Baileys er door. Gebruik hiervoor een garde en roer voorzichtig.
Giet het mengsel in een schaaltje en dek het af met huishoudfolie laat het een (halve) dag in de koelkast opstijven.
Bestuif je werkblad rijkelijk met poedersuiker. Haal het mengsel uit het bakje en leg het op de poeder suiker. Bestuif je handen ook met poedersuiker en maak een bal van het mengsel. Strooi de knettersuiker erover heen en rol dit er voorzichtig doorheen. Let op de chocolade wordt snel zacht. Gebruik dus gerust meer poedersuiker tegen het plakken.
Rol er dan een pil van (een pil is een lange rol). Snijd met een mes kleine vierkantjes waar je vervolgens rolletjes te grote van een grote knikker (bonk) maakt. Leg de truffels een uur in de koelkast of tot ze goed stevig zijn.
Nu gaat het een vies werkje worden, maar het resultaat zal er naar zijn. Vraag wel iemand om je te helpen. In mijn geval heb ik dochterlief gevraagd. Uiteraard zijn deze truffels “voor eigen gebruik”…
Smelt de chocolade au bain-marie.
Leg een grote berg poedersuiker klaar.
Neem een beetje chocolade in je handpalmen en rol daar de knikkers doorheen, zodat de truffels met een dun laagje chocolade bedekt worden en leg ze in de poedersuiker.
De helper moet deze dan bedekken  met poedersuiker zonder de truffel in eerste instantie aan te raken. Leg ze vervolgens weer een uur in de koelkast om de chocolade hard te laten worden.
Haal ze uit de koelkast en leg ze in een zeef. Schud zo de overtollige poedersuiker eraf.
Serveer ze op een feestelijke schaal.

Geniet!

Reacties

Populaire posts