Back to School

Ik moet terug naar school.
Waarom?
Vorige week heb ik een lesboek gekocht, en als het in Chinees was geschreven dan was het waarschijnlijk makkelijker te lezen voor mij.  Gelukkig kan ik wel goed overweg met pictogrammen  en helpen de stap-voor-stap fotobeschrijvingen heel goed.
Wat is nou het geval, ik heb vorig jaar het zgn. Oude Testament genaamd ‘De Banketbakker’ van Cees Holtkamp voor mij verjaardag gekregen. Hierin staan meer dan 300 ambachtelijke banketrecepten. Zonder al teveel poespas wordt de basis uitgelegd van banket (lees: nauwelijks foto’s). Lange tijd nam ik deze overal in huis mee naar toe en zag ik het tevens als mijn taak als missionaris om iedereen dit boek op te dringen  te adviseren. Kortom, een geweldige must have voor de zoete liefhebber.
Ik dacht dat ik er wel klaar voor was om mijn banket-kennis naar een hoger plan te trekken en kocht daarom het Nieuwe Testament in de vorm van het boek ‘Patisserie!’ van Christophe Felder á 799 bladzijdes. Wow!
Wat een mooi boek, stap voor stap en ondersteund door foto’s vertelt hij hoe ik het zachte balstadium kan bereiken en daarmee de perfecte macaron kan maken. Maar jemig, het resultaat was  een week van slapeloze nachten (laten we hier de ingang van de wintertijd en de invloed hiervan op de kinderen maar even buiten beschouwing laten…) en veel gegoogle op wikipedia. In bijna elk recept stond namelijk wel een ingrediënt of bereidingstechniek waar ik nog nooit van gehoord had, hieronder een kleine illustratie:
Orgeade (een soort van amandelsiroop verkrijgbaar bij Surinaamse toko’s)
Crème patissière (banketbakkersroom)
Doreren (een duur woord voor het glanzend maken van broodjes d.m.v. van eigeel en wat water)
Mille feuille (een soort van bladerdeeg)
&
Chocolade (a girl’s BFF)


Ik heb mij deze week succesvol gewaagd aan 2 recepten; de luchtige botercrème en de citroencrème. Beide smaakten alsof de hemel over mijn tong pieste. Heeeeeerlijk! De  keuken daarentegen leek wel alsof deze was overspoeld door De Zondvloed. Dat vraagt dus om een nog betere voorbereiding.
Vandaag heb ik nog een recept uit Het Oude Testament, maar ga ik komende week flink oefenen en kan ik jullie hopelijk volgende week deelgenoot maken van de (bijna) Goddelijke ervaring die ik heb gehad.
Voor nu, fijne avond!
 

Slagroomtruffels
circa 50

Ingrediënten
250 gram roomboter
200 gram gezeefde suikerbakkerspoeder/poedersuiker
150ml slagroom
½ vanillestokje, het merg
500 gram pure chocolade (je zal overhouden, maar anders kan je de truffels niet goed doorhalen/onderdompelen)
Cacao

Klop de boter los en voeg de poedersuiker en vanille toe tot een zalvig mengsel. Voeg vervolgens de slagroom in kleine hoeveelheden toe. Steeds als de slagroom is opgenomen kan je weer een scheutje erbij doen . Als je het in 1 keer erbij doet, wordt de slagroom niet goed opgenomen.
Klop het vervolgens op hoge snelheid tot een luchtig mengsel. Het zal er in eerste instantie ietwat geschift uit zien, maar vrees niet, klop door en het komt goed.
Vul een spuitzak en spuit truffels op een met bakpapier beklede bakplaat.
Zet deze vervolgens een uur in de vriezer.
Bedek een schaal met bakpapier en strooi hier een laagje cacao op.
Het makkelijkst is om de truffels per 10 stuks uit de vriezer te halen en een cocktail prikker erin te steken (Als je ze allemaal te gelijk doet heb je kans dat ze hun kou verliezen en door de warmte  van de chocolade voortijdig van hun stokje glijden).
Verhit de chocolade (tot 40°C)au bain-marie en haal de truffels er met het cocktail prikkertje doorheen, zodat ze alom bedekt zijn met chocolade. Zet ze op het bedje van cacao en bestrooi ze ruim met cacao zodanig dat je geen chocolade meer ziet. Zet ze een half uurtje weg. Klop dan de overtollige cacao eraf door ze in een zeef te leggen en tegenaan te tikken. Nu kan je de stokjes eruit halen. Ga verder totdat al je truffels klaar zijn.
Bewaar ze in de koelkast.

Geniet!




Reacties

Populaire posts