Tirami...Loco


De laatste tijd krijg ik veel reacties uit mijn omgeving van mensen die met verbazing staan te kijken naar de hoeveelheid tijd die ik steek in deze dwangneurose hobby. Vragen uit hoeveel uren mijn dag bestaat of hoe ik dat doe in combinatie met een baan en 2 kinderen (soms 3, ligt aan Arjan’s dag…).

Het zit zo. Ik heb de dwangmatige behoeft om nieuwe recepten te zoeken en uit te proberen (en zoals je al eerder hebt kunnen lezen, verbeteren). Hier ga ik zo ver in dat ik elk vrij uurtje benut om te “Pinnen”, “zappen”, “browsen” & “liken”.
Leuk? Ja.
Inspirerend? Zeker.
Lekker? Soms.
Vermoeiend? Tja…

Zo ben ik deze week de uitdaging van mijn Schone Zus aangegaan om hét tiramisu recept te vinden, maken en (laten) beoordelen. Wat volgt is een strakke planning:
Boodschappen doen. Check.
Ingrediënten afwegen en klaarzetten. Check.
Keukengereedschap klaarzetten. Check.
Recept nogmaals helemaal goed doorlezen. Check.
En dan, het meest belangrijke als de kinderen “in the building” zijn, de oppas:
Televisie aan. Check.

(OOoooooooooohooooh hoor ik nu de verantwoorde ouder kijken, maar vertel mij niet dat jullie dat nooit doen als je even een momentje voor jezelf wilt. Het schijnt zelfs zo te zijn dat als je je kinderen op de iPad laat spelen, dit hun hersen daadwerkelijk goed activeert….)
Any way, waar was ik…
Dan, dan ga ik als een malle aan de slag. Smelten, kloppen, spatelen, afsmeren. Soms, komt dochterlief even langs als zij een garde of spatel voorbij ziet komen die toch echt alleen maar schoongemaakt kan worden met haar tong. En dan snel weer verder.
Ik moet zeggen, het was een leuke uitdaging, en, niet onbelangrijk, een recept die zeker goed te doen is voor de beginnende bakker.
 
Tiramisu
(lichtelijk verbeterd aangepast door Jill*)
8 personen

500gr Galbani mascarpone
5 eierdooiers
5 eiwitten
5 eetlepels fijne tafelsuiker
250gr lange vingers
2 kopjes afgekoelde sterke koffie
2 eetlepels Cuarenta y tres**
3 eetlepels cacaopoeder (ongezoet)
Ovenschaal (niet te hoog, anders is het lastig opdienen)

 *het originele recept is op deze site te vinden: www.i-love-tiramisu.nl
**het originele recept is met Marsala (Italiaanse dessertwijn), maar ik vind het zelf lekkerder met Cuarenta y tres. Ik verwacht dat Bailey’s ook niet heel vies zal zijn)

Scheid de eierdooiers van het eiwit. Klop de eierdooiers met de suiker op tot een witte schuim. Voeg de mascarpone toe, goed mengen tot een egale massa. Klop de eiwitten op en spatel ze voorzichtig door het mascarpone/ei-mengsel. Meng vervolgens de afgekoelde koffie en de Cuarenta y tres in een diep bord en doop de lange vingers hier kort in (echt : in, uit. Anders worden ze zompig en dat is bah). Plaats de helft van de lange vingers op de bodem van een schaal (ovenschaal), schep de helft van het mengsel hier overheen, plaats opnieuw een laag met de rest van de lange vingers en schep de rest van het mengsel daarop. Laat de tiramisu minstens 3 uur (ideaal 12 uur) afgedekt rusten in de koelkast. Bestrooi de tiramisu vóór het serveren met cacaopoeder.

Tadaaaaaa! Buon appetito!
 

Reacties

Populaire posts