And That's How the Cookie Crumbles


Hij is binnen! Hét boek van 2012 dat je moét hebben!*
‘Het Koekboek’ van Mariëlle de Vroome. Zij is dé vrouw die bakkend Nederland heeft laten kennismaken met gedecoreerde koekjes.
Nederland staat weliswaar al wel bekend om zijn lekkere koekjes, maar deze koekjes hebben het grote publiek nog niet bereikt, koek gedecoreerd met Royal Icing (klinkt chiquer dan het is hoor, het is “gewoon” eiwitglazuur).
Maar gelukkig hebben wij nu Mariëlle.  

Zij is in staat om koekjes om te zetten tot een waar kunstobject.
Een aantal jaar geleden heb ik het grote genoegen gehad om samen met een goede vriendin een workshop te mogen volgen in haar “atelier” in Bovensmilde. Een hel van een rit, maar zeker de moeite waard. We waren beiden meteen verkocht. Het enthousiasme en de liefde voor het vak voelde, proefde en zag je in alles.
Vorig jaar heb ik haar ook te gast gehad bij Jillicious Goods, en ook toen was het weer een mini feestje.
Maar goed, naast haar “Koekenbakkers Academie” heeft ze nu dus ook een boek geschreven.
En oh wat raak je geïnspireerd door het boek. Je handen gaan spontaan jeuken bij al dat moois.
Met dit boek bij de hand, kan je ook als beginneling een goede start maken. Mislukken kan het niet, want alles smaakt sowieso lekker (een workshop is natuurlijk altijd leuk, alleen al gewoon, omdat het kan)!
Wat het boek extra leuk maakt, zijn de projecten (Koekjes & Kids) waarmee je bij/met je kinderen goed kan scoren. En zeker met het oog op de komende donkere dagen zijn deze superhandig om achter de hand te hebben.
Kortom, nogmaals:
Hij is binnen! Hét boek van 2012 dat je moét hebben!*

*Misschien denken jullie nu dat ik gesponsord wordt door haar, maar niks is minder waar.
Maar mocht ze dit onverhoopt toch lezen…. Hoi Mariëlle, wat zit je haar mooi vandaag. J

Tja, en met zo’n review is het niet meer dan logisch dat ik jullie ga verblijden met een…..ratatadaaa: koekjesrecept. En laat ik dit keer nou eens gekozen hebben voor een walgelijk simpel recept. Echt! Deze is zo makkelijk, dat ik het eigenlijk liever niet prijsgeef. Ik scoor namelijk altijd enorm met deze kokosmakronen en heb het recept nog altijd angstvallig geheim kunnen houden.
Tot.nu.dan.
Want tegelijkertijd gun ik iedereen het succes dat ik met dit recept heb.
Het was overigens niet makkelijk om een goed recept van kokosmakronen te vinden. Of het was te droog, of het was te nat, het was het in ieder geval nooit helemaal ‘je-van-het’. Na heel veel bakrondes, heeft dit recept uiteindelijk de zware test doorstaan.
Nogmaals, schrik niet van de lengte van het recept, ik ben echt niks vergeten!
 
Kokosmakronen
10 stuks
1 ei
1eierdooier
100 gr geraspte kokos
100 gr (basterd)suiker
Snuf zout
Eventueel naar smaak limoen/citroen/sinaasappelrasp
Verwarm de oven voor op 200°C graden
Mix met een garde alles door elkaar totdat het goed gemengd is. Maak vervolgens met een kleine ijsschep 9/10 hoopjes en druk deze ietwat plat.
Bak deze in 10 minuten mooi licht goudbruin.
 
Fijne woensdag!
 
p.s.
Wist je trouwens dat het 7 oktober Nationale Koekjesdag is. Dus, Sta Op en Bak.

Reacties

Populaire posts